Kulturnytt

En av de största anledningarna till att jag valde att göra min praktik i Qatar var att lära mig mer om olika kulturer och också att få större förståelse och därmed respekt för andra människor.
Som Europee i Mellanöstern är där en del företeelser och traditioner som man helt enkelt måste acceptera.
Som kvinna måste jag alltid ha på mig åtminstone t-shirt och byxor som går längre än till knäna. (Tänkte lägga till kjol, men vem fan har hellång kjol år 2011 och inte är indier eller hippie) JA jag vet fördomar, men jag är nog personen med minst fördomar så jag får lov. Tacka gudarna att Qatar är ett så öppet land med många invandrare för den enda restriktionen jag har här som kvinna är kläderna. Om jag hade valt att åka 20 minuter härifrån till Saudi istället så hade situationen varit helt annorlunda.
Som man är det lite annorlunda. Du kan inte tala eller titta åt en kvinna om inte hon tilltalar dig först. Om du ska ta en hiss och det är endast kvinnor måste han be om tillträde att stiga in, om inte så får han vänta på nästa. Förstår ni hur man kan djävlas med att hålla hissen på det här stället ;) hehe ondskefulla tankar.
Qatar är landet där både män och kvinnor går i klänning och det är endast tillåtet att två män går och håller handen och pussas öppet. En kvinna och hennes man får absolut inte visa någon form av närhet eller kärlek utanför hemmet. Förstå chocken dessa människor kommer få om dem någonsin går till Slagt 18, hehe! Och den största nyheten, eskimåpussar är inne igen, fast såklart endast om du e man och vill kela med en annan man.
Om du går till gymmet eller bastun så får du absoult inte vistas naken, fy och skam. En kollega till mig satt idag och berättade en massa historier om människor som fått panik när dem såg andra nakna människor i hotellets omklädningsrum till gymmet. OH MY GOD lixom. En kvinna hade gått amok efter att sett en naken kvinna utan hår på muffen, det var ju bara för mycket (eller lite, hur man nu ser på det). Tror inte denna kvinnan hade gillat Friskis&Svettis very much.
Hmm vad mer... Jo som Qatarisk kvinna måste du vara minst 30 år för att checka in på et hotell utan en manlig släkting närvarande. Och om en qatarisk man och kvinna ska dela rum utan att vara släkt måste ett äktenskapsbevis lämnas in till hotellet. Kaos ibland eftersom dessa bevis knappast är skriva på engelska, och ja min arabiska e ju inte 100% :P
Annars har jag blivit rätt van vid att folka stirrar på mig:P haha Längre än medellängden 150 cm och ja BLOND. Ve och fasa, jag kanske är giftig :P
Försöker inbilla mig att jag är världens rockstar och att det är därför dem stirrar, ingen gillar att vara the circusfreak.

XOXO
Circus Freak

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0